Cursussen

A DUE

13 juli - 21 juli 2024
Docent : Hester Noyon                                                            
Piano: Ester Snider 

In een duet zingen we samen, maar solo. Hoewel meerstemmig, is het dan ook een heel andere ervaring dan het zingen in een koor. Het is een lied voor twee stemmen, waarin je elkaar nodig hebt om je eigen stem uit te laten komen of die van de ander te ondersteunen, of juist in perfecte harmonie samen te klinken. Alles is mogelijk en afhankelijk van het stuk dat we zingen. 

Een hele week gevuld met duetten! En wel voor alle stemmen die we voorhanden hebben, in alle combinaties, zodat je ervaart hoe anders het is om met een sopraan of met een bas te zingen. Maar ook de donkerte of juist de lichtheid, het hele karakter van je stem is bepalend hoe die met een ander klinkt. Het kleuren met de ander, waarbij jouw stem net zo van belang is als die van de ander, is één van de meest fascinerende sensaties bij het zingen. 
Het vraagt veel techniek en muzikaliteit, waar we in deze week dan ook ruim aandacht aan zullen besteden. Ook de betekenis en de achtergrond van de stukken en daarmee onze interpretatie, komen aan bod.  

De week

In zeven dagen willen we alle facetten van de duetkunst beoefenen.  Daarom werken we iedere dag, na een uitgebreide warming up, eerst intensief aan samenklank. Daarna komt het repertoire. De eerste aandacht zal gaan naar de zangtechnische aspecten, maar al gauw passen we die toe op het muzikale verhaal. De laatste dagen wordt je begeleid door een pianist en werken we toe naar een slot-optreden: een concert op de zaterdagmiddag in het kerkje van Maglioggio.  
Alle lessen en repetities vinden plaats in groepsverband. 

Voor wie?

Het zingen van duetten vereist een goede beheersing van je zangstem, toonvastheid, goed noten kunnen lezen en redelijk van blad kunnen zingen. Dat betekent dat je alleen als behoorlijk geoefende zanger plezier zult beleven aan deze week.
We werken in een kleine groep van 6, maximaal 8 mensen. Zangers die al eerder een duo vormden, kunnen zich samen aanmelden en zullen zeker samen repertoire krijgen. Daarnaast krijg je ook duetten met anderen te zingen. 
De muziek wordt ruim van tevoren toegestuurd, zodat er voldoende tijd is om deze goed in te studeren. Er wordt dan ook van je verwacht dat de noten bij aanvang van de week bekend zijn. 


ROMA  

23 augustus - 1 september 2024
Docenten: Hester Noyon en Orfeas John Munsey                
Piano: Roberto Olzer

Thema van deze zangweek is ROMA. Ooit, in de renaissance, het middelpunt van het Italiaanse muziekleven. Vooral de katholieke kerk stond er centraal als belangrijkste opdrachtgever voor componisten en musici. Palestrina vernieuwde er de kerkmuziek met zijn eigen polyfone zangstijl. In de barok waren het vooral Venetië en Napels die voor vernieuwing zorgden in de vocale muziek, maar Rome bracht niettemin grote componisten voort èn oefende aantrekkingskracht uit op componisten van elders die zich de Italiaanse stijl eigen wilden maken. Zoals Händel, die er zijn Dixit Dominus en talloze solo cantates schreef.
Na de achtiende eeuw belanden we in de romantiek. Zo komen we via de late romanticus Respighi, die in Rome opera's en liederen schreef, tenslotte uit bij de moderne kerkmuziek van Nino Rota.
Het programma zal bestaan uit solo aria's en liederen, duetten, ensembles en koorstukken uit al deze uiteenlopende periode's.

De week

In één week tijd bereiden we ons voor op een concert. Het programma is daarom intensief, het tempo is hoog. Iedere dag is gevuld met een warming up, zangtechniek, ensemble- en koorrepetities en oefening en voordracht van de solo stukken, ’s middags met begeleiding van de pianist.
Alle lessen zijn in groepsverband.
Op de zevende dag geven we een concert in het plaatselijke kerkje, de dag erna herhalen we ons concert in een grotere kerk aan de overkant van het dal.

Voor wie?

Deze cursus is geschikt voor zangers met ruime ervaring in koor- en solo zang. Er is plaats voor acht, maximaal negen deelnemers. Voor een goede verdeling van de stemgroepen zal bij de aanmelding ook op stemsoort worden geselecteerd.
Omdat we direct aan de slag gaan met het repertoire voor het slotconcert is het belangrijk dat de noten bij aanvang van de week bekend zijn. Cursisten moeten dus goed in staat zijn om zelfstandig muziek in te studeren. Verder moet je het leuk vinden om aan je eigen zangtechniek te werken en daarbij interesse hebben in de vorderingen van de anderen. Bovenal is het van belang dat je veel energie hebt en die ook geheel aan het zingen wilt besteden.